Aktiviti Penarafan PSS (iQ-PSS) & Kutipan Data NILAM (i-NILAM) BTP Tarantula 2010

Assalamualaikum, Salam Sejahtera & Salam 1 Malaysia.

Sukacita dimaklumkan bahawa Aktiviti Penarafan PSS (iQ-PSS) dan Kutipan Data NILAM (i-NILAM) bagi tahun 2010 telah pun bermula. Untuk itu diminta semua GPM/Guru Data/Guru Penyelaras NILAM/Setiausaha NILAM agar dapat :

iQ-PSS Tarantula (GPM)

1. Kemaskini profil sekolah/PSS sekiranya terdapat perubahan.
2. Isi borang Penarafan iQ-PSS secara online.
3. Masukkan catatan anda sebagai GPM.
4. Cetak iQ-PSS dan majukan borang tersebut kepada Pengetua/Guru Besar anda untuk pengesahan yang Pengetua/Guru Besar telah bersetuju atas penilaian yang telah dibuat secara online.
5. Kemaskini iQ-PSS secara online dengan menandakan ruangan Pengetua/Guru Besar.
6. Setelah berpuashati, majukan iQ-PSS sekolah anda ke PKG Balik Pulau secara online.

i-NILAM (GPM/Guru Data/Guru Penyelaras NILAM/Setiausaha NILAM)

1. GPM - Mendaftar/mengemaskini maklumat pengguna peringkat sekolah dan memberi tahap capaian sistem kepada pengguna samada sebagai Guru Data/Guru Penyelaras NILAM/Setiausaha NILAM.
2. Guru Data - Mendaftar/mengemaskini maklumat kelas dan murid.
3. Setiausaha NILAM - Merekod/mengemaskini jumlah bacaan terkumpul setiap murid setakat 31 Disember 2009 dan jumlah bacaan bulanan murid setiap hujung bulan.
4. Guru Penyelaras NILAM - Mengesahkan data NILAM sekolah yang direkodkan oleh Setiausaha NILAM.

Sehubungan dengan itu, pautan kepada laman web berkenaan boleh dicapai pada 'link' PSS dan i-NILAM di sebelah kiri laman blog ini. Tiada tarikh akhir untuk pengisian borang penarafan ini, namun begitu adalah dinasihatkan kepada semua GPM/Guru Data/Guru Penyelaras NILAM/Setiausaha NILAM agar bertindak daripada sekarang bagi mengelakkan kesulitan untuk akses laman web berkenaan kelak. Sila berhubung dengan PKG Balik Pulau sekiranya menghadapi sebarang kesulitan.

Sekian, harap maklum

Ahmad Fauzi Komari
Pegawai Teknologi Pendidikan 2