Tips Penyelesaian Masalah Mengemaskini Data Dalam iQ-PSS & i-NILAM BTP Tarantula

Assalamualaikum, Salam Sejahtera dan Salam 1 Malaysia

Kepada GPM/Guru Data/Guru Penyelaras NILAM/Setiausaha NILAM yang menghadapi kesukaran untuk mengisi atau menyimpan data di laman web BTP Tarantula, sila ambil langkah berikut:


1. Semak versi web browser yang anda gunakan. Anda sepatutnya menggunakan moden web browser seperti Google Chrome versi 2.0 ke atas ATAU Mozilla Firefox versi 3.0 ke atas ATAU Safari versi 3.2 ke atas ATAU Internet Explorer versi 7.0 ke atas.


2. Sila pastikan JavaScript web browser anda enable (by default: moden browser, JavaScript memang sudah enable).


3. Bagi komputer yang dipasang dengan perisian antivirus seperti Kaspersky, sila pastikan lesen antivirus anda tidak tamat tempoh (expired). Perisian antivirus seperti Kaspersky yang telah tamat tempoh didapati mengganggu talian internet yang menyebabkan capaian internet anda menjadi sangat perlahan. Sila renew/disable perisian antivirus anda sekiranya telah tamat tempoh.


4. Sekiranya komputer anda diaktifkan dengan ciri websense seperti yang terdapat dalam perisian antivirus Kaspersky dan AVG, sila disable ciri websense ini atau setkan bypass websense scan bagi laman web BTP Tarantula.


5. Sekiranya komputer anda menggunakan firewall, sila setkan laman web BTP Tarantula sebagai trusted site.


6. Rajin-rajinlah clean history dan cache web browser anda.


Sila berhubung dengan PKG di talian 04-8666039 sekiranya menghadapi sebarang masalah atau kemusykilan.


Sekian, harap maklum.


Ahmad Fauzi Komari

Pegawai Teknologi Pendidikan 2